fredag 13 juli 2012

Två favoriter kommer med nya böcker i oktober

Nu kom brevbäraren med The Bookseller, och vid en snabbtitt ser jag att två författare jag alltid intresserar mig för kommer med nya böcker i oktober. Det är A.M. Homes vars förhållandevis ljusa roman This book will save your life jag tyckte väldigt mycket om. The end of Alice som många verkar föredra kunde jag däremot knappt läsa ut och jag är inte den som har problem med svärta. Den passerade bara för många gränser.

Homes nya mörkt humoristiska bok heter May we be forgiven och handlar om en tv-producent med ett mordiskt humör (murderous temper). En dag förlorar han helt kontrollen och hans stillsamma bror får ett samtal från polisen. Låter som en bok helt i min smak!

Ännu viktigare för mig är nog irländaren Colm Tóibín som har varit en favorit i många år nu - ända sedan jag läste The master som är hans fantastiska roman om förebilden Henry James. Hans nya, The testament of Mary, är en kortroman på bara 112 sidor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar