söndag 26 augusti 2012

Caitlin Moran versus Liza Marklund, 0-1

Läste 50 sidor i How to be a woman av Caitlin Moran och sedan gav jag bort den. Den riktar sig till kvinnor som riktar sig till familjeliv med män och barn. Jag gillar Moran i princip, men mycket av det hon skriver om är tack och lov överspelat i Sverige. Vi har andra problem.

Det var så länge sedan jag läste i den så minns egentligen inga detaljer, men när jag nu bläddrar i Karriärhandbok för kvinnor av Solveig Norberg och Hanna Lumikero så reagerar jag igen. Här ett kort utdrag om att man ska träna på att ta emot beröm och bara säga tack:

"/.../Efter föredraget och applåderna säger en man som står längst bort i rummet: "Tack för ett jättebra föredrag, det var verkligen inspirerande. Det vore ännu bättre om du ställde dig i strålkastarljuset så man såg vilken skönhet du är!" Jag blev väldigt generad och förklarade genast för publiken att mannen i fråga var min kollega och givetvis skojade. Först efteråt förstod jag att inte ens jag, efter att ha hållit ett anförande i frågan, kunde bemöta feedback med ett enkelt tack. Uppenbarligen är det väldigt svårt. 
Emma 39, projektledare"

Hon reagerar alltså inte över att han ber henne visa vilken skönhet hon är (typisk manlig härskarteknik i ett sådant sammanhang) utan över att hon själv inte bara kan säga tack för ett beröm (vilket jag alltså i princip håller med om att man bör göra). Med det sagt så finns det massor av bra råd att ta till sig i den, så läs den, det är alltså tonen jag reagerar emot. Vi kommer inte från en annan planet än männen.

Avslutar med två lästips: Nice girls don't get the corner office av Lois P Frankel och Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra av Liza Marklund och Lotta Snickare.

Illustrationerna av Monica Hellström är hämtade ur Marklunds och Snickares bok som också innehåller väldigt roliga och välvalda foton. Läs den, ge bort den, sprid den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar