lördag 22 september 2012

Höken, 80-talet, Strindberg och Kathy Acker

Idag drog jag iväg till Höken i Norrtälje med brorsdottern Alex och Punk-Mija. Höken och jag lärde känna varann i Stockholm i mitten av 80-talet när jag såg ut som nedan. Höken och jag var nog rätt lika när jag tänker efter.



Höken räknas som den första graffitimålaren i Sverige och jag har varit på massor av utställningar under åren som gått.

Här har Höken målat väninnan Bibi som Dorian Gray
Punkförfattaren Kathy Acker läste vi förstås då.

Här har han målat Strindberg som Munchs Skriet. 

Batman och Joker
Och slutligen en mer nedtonad bild av Haruki Murakami. 
Från texten till ett evenemang i Gnesta konsthall hämtar jag följande: "Höken har i sin långa karriär både varit barrikadmålare och kulissmålare på kungliga operan och dessutom hållit i graffitikurser på fryshuset. 
Han är kanske den enda som presenterat sig som Ankarström för vår kung i samband med att han mottog ett pris. Sven-Arne Hökenström är representerad bland annat på Moderna museet."


När vi skulle dra iväg igen på vår lilla road-trip så fick jag den här inbjudningen till nästa utställning, på Galleri Galeriet i Gamla stan, i november.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar