lördag 26 januari 2013

Oförglömliga scener i Öster om Eden, Törnfåglarna, Jesus Christ Superstar och Mörkt vatten

Öster om Eden är en av de starkaste filmer jag sett. Och allra starkast är scenen då Cal (spelad av James Dean) försöker ge sin far pengar. Pappan, som favoriserar den andre sonen, vägrar ta emot dem.
En oförglömlig scen, som jag inte hittar tillbaka till, är skogsbranden i Colleen McCulloughs Törnfåglarna, när Paddy inser att han inte kommer att klara sig. Jag orkar inte läsa om boken, för den är för tjock inte heller 100% bra, men skulle verkligen vilja hitta till det kapitlet. Någon som kan hjälpa mig? Finns den överhuvudtaget eller är den ett hjärnspöke? Jag känner mig lite rörd bara av att tänka på den och det är ju idiotiskt ifall den inte existerar.  

En till oförglömlig scen är den i Jesus Christ Superstar när Jesus ber till Gud att få slippa offra sig för människorna. 

Eller den i Dark water (baserad på Chappaquiddick-olyckan) av Joyce Carol Oates, när kvinnan som lämnats kvar i den sjunkande bilen inser att ingen kommer för att rädda henne. Man är som en urvriden trasa efter läsningen. En riktigt bra Oates!

Dessa tre sista har ju det gemensamt att man inte kan undfly sitt öde. Vet inte om jag tror på det, men det gestaltades så fantastiskt bra, det oåterkalleliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar