söndag 25 augusti 2013

Stoner av John Williams, en alldeles fantastisk bok!

Ibland säger jag om en bok att den passar bäst för finsmakare och med det menar jag ofta läsare som inte primärt fokuserar på en actiondriven handling utan lägger större vikt vid språk och ton. Stoner (1965) av John Williams är ett perfekt exempel på en sådan bok.
En av de bästa böcker jag någonsin läst
William Stoner är farmarsonen med studiebegåvning som blir lärare i engelsk litteratur och gifter sig med fel kvinna. Han lever ett stillsamt liv och efter hans död är det få som tänker på honom.
Som läsare tror jag aldrig jag kommer att glömma honom. Det finns en omsorgsfullhet i språket och respekt för karaktärerna som får mig att tänka på de gamla ryssarna, helt enkelt en kvalitet utöver det vanliga.
Dostojevskij
Den här märkvärdiga romanen har lyfts upp ur glömskan om och om igen av läsare, bokhandlare och kritiker. Senast använde man sig av sociala medier, framförallt twitter, och ordet om Stoner sprids nu snabbare än någonsin. En holländsk förläggare har lyft den till nya höjder genom ett ovanligt passionerat marknadsförande och den toppar listorna i Holland sedan månader. Här finns en fin essä om historien kring boken, en mycket inspirerande läsning om hur enskilda entusiastiska läsare kan göra skillnad.

Natur & Kultur kommer att ge ut Stoner på svenska. Förordet gör man bäst i att läsa efteråt, som oftast. Egentligen tycker jag att förord som går in på handlingen mest är användbara i svårlästa böcker (som en läsanvisning) och Stoner är inte svårläst, inte i något avseende.

Jag vet inte om någon film planeras men hoppas på en lyhörd filmatisering, eller ingen film alls. Det bästa har jag sparat till sist och det är att Williams skrev ytterligare tre romaner, alla sinsemellan väldigt olika, alla enligt utsago väldigt bra.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar