lördag 16 november 2013

Mitt allra första minne, Kennedymordet

Jag minns när John F Kennedy mördades, 22 november 1963. En oerhört allvarlig stämning, förmodligen det mest dramatiska jag upplevt. Sen började jag fundera på om det kunde stämma, om jag verkligen kunde minnas det. Var ju bara fyra år. Men när jag frågade mamma sa hon att jodå det gör du säkert, det var du som berättade det för mig. Se där, en liten dödsbudbärare! Jag och pappa hade suttit framför tv:n och han sa till mig att springa och berätta för mamma vad som hänt.


2 kommentarer:

  1. jag tror visst man kan komma ihåg mycket från man är fyra. jag kommer ihåg mycket tydliaga saker från jag var två. vid kennedymordet var jag tretton. hela familien hadde varit I sarpsborg for en tidlig julhandel och då vi kom hem slo pappa på radion. där pratade dom om mordet. tror klockan var halv nio på kvällen. det blev en liten paus innan pappa kommenterade: døm a skøtin ,... det är östfolddialekt för: dom har skjutit honom.

    SvaraRadera
  2. jag tror att det tillfället lade en första grund till mitt intresse för politik och samhällsfrågor, jag fick veta att det var en oerhörd tragedi det som hänt. mina högerinriktade föräldrar reagerade också mycket starkt när olof palme sköts, även om de inte gillade hans politik.

    SvaraRadera