fredag 13 februari 2015

Jag ska köpa ny bil

Den första bil jag köpt fabriksny är denna Seat Ibiza, 2010. Snygg för sin prisklass och har varit bensinsnål och bra, men nu vill jag ha en ny bil.
Nytvättad, oktober 2015. Fortfarande snygg i lacken!
Är extremt utseendefixerad när det gäller just bilar men har en begränsad budget för ändamålet så de allra snyggaste tittar jag inte ens på. Jag kollar mycket på linjerna och vill inte bara att den ser bra ut från sidan utan även fram- och bakifrån. Baken är ett problem har jag märkt. Den ser ofta mesig och trist ut på för övrigt snygga bilar. Snyggast blir baken om den ser lite uppnosig ut så att säga, om bilen har ett bakåtstuk.
Den allra snyggaste linjen åstadkoms genom att frammen dippar nedåt och det är ju inte så praktiskt eftersom den lätt skrapar i trottoarkanter osv. Väldigt många märken lyckas med profilen, det är just frammen och baken som är problemet.
Min Skoda pickup hade en ful färg men var en av mina favoritbilar. Tyvärr rostade den.
Just nu verkar det vara inne med riktigt stora fronter och det kan se riktigt bra ut men ibland blir de för överdimensionerade. Dessutom är de allra snyggaste bilarna breda, ofta i kombination med att de är rätt låga. Ju högre och smalare en bil är desto fulare. Som ni märker har jag extremt klara åsikter i frågan men skulle väldigt gärna vilja få kommentarer och tips på min väg mot en ny bil.
Aston Martin Zagato. Så snygg! Men grillen ser aggressiv ut. 
Min Seat hade den svagaste motorn, 1.4, och vid nästa bilköp kommer jag att steppa upp ett steg. Det blev helt enkelt för lite tryck i den. Motor- och kupévärmare är ett måste. Dessutom är det viktigt att fälgarna är snygga, att ljudanläggningen är lättmanövrerad (inget plottrigt finlir för min del, det blir jag mest nervös av), och allra helst ska det vara metallicfärg. Vilket djup!

När jag köpte min Seat hade jag bestämt mig för att jag inte skulle köpa en röd bil (eftersom de historisk sett bleknat snabbare än andra färger), men det gick ju som det gick. Och redan som 3-åring tjatade jag till mig "en jö bil" (=en röd bil) så det verkar vara vad jag innerst inne vill ha.

Just nu tittar jag framförallt på Mazda som verkar motsvara mina önskemål bättre än andra bilmärken. Mazda 3 tycker jag är allra snyggast men den är egentligen onödigt stor så Mazda 2 är troligare. Det kommer snart en ny modell av den, en som liknar Mazda 3 mer, så det är den jag är mest nyfiken på just nu.
Mazda 3, Soul red metallic
Förutom Mazda har jag kollat in Hyundai i30 (Phantom Black) och Honda, men just nu lutar det starkt åt Mazda. Min drömbil kommer alltid att vara Jaguar och här länkar till ett bra blogginlägg med riktigt snygga sådana. Räknar med att köpa nytt inom ett par månader och tar gärna emot kommentarer och tips.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar